Communicatie

Gerichte communicatie met consumenten is een wettelijke verplichting en vormt een belangrijk onderdeel in het proces van inzamelen. Stibat zorgt voor adequate voorlichting over het nut en de noodzaak van het gescheiden inleveren en ontwikkelt acties om consumenten te stimuleren batterijen in te leveren. Stibat zet verschillende kanalen in om specifieke doelgroepen te benaderen. Uit onderzoek (Panteia-marktonderzoek) blijkt dat het inleverpercentage lager is bij de lagere sociale klassen, bij consumenten in grote steden en bij jongeren. Via diverse campagnes richten we ons specifiek op deze doelgroepen.

Websites

Stibat informeert de klanten via de website www.stibat.nl. De website is in 2015 volledig vernieuwd. De nieuwe indeling zorgt ervoor dat (nieuwe) klanten nog gemakkelijker informatie vinden. De aangesloten producenten en importeurs van batterijen, maar ook de winkeliers krijgen er bijvoorbeeld informatie over onze werkwijze, het laatste nieuws en de instructies voor een veilige omgang met batterijen. Verder beheert Stibat twee consumentenwebsites. Op www.legebatterijen.nl staat informatie over inzameling, recycling en de actie ‘Lege batterijen? Lever ze in en WIN!’. De website www.batteryworld.nl is bedoeld voor docenten en basisschoolkinderen en heeft een educatief karakter.

Social Media

Onder de naam Lege Batterijen zijn we zeer actief op social media. Het doel is de fanbase waarmee we actief kunnen communiceren, uit te bouwen. Op Facebook posten we regelmatig berichten met spellen, prijsvragen en interessante feitjes. Daarnaast worden filmpjes en animaties geplaatst op YouTube en plaatsen we berichten op Twitter. Stibat zal deze succesvolle aanpak de komende jaren voortzetten.

Het beste bericht op Facebook

Televisie: programma Schoner Nederland

In het televisieprogramma Schoner Nederland zijn de werkzaamheden van Stibat belicht. Ook kwam aan de orde wat het belang van batterijeninzameling is en wat met batterijen gebeurt na inzameling. Doelgroep: consumenten. Het informatieve item over Stibat in het programma Schoner Nederland werd in seizoen 1 en seizoen 2 uitgezonden op RTL 4. Het totaal aantal kijkers was 225 duizend.

Evenementen

Om jongeren en andere specifieke doelgroepen aan te spreken, was Stibat aanwezig bij verschillende evenementen: De Nacht van de Hollandse Sterren, BlendFest en CRASHED. Het zorgde voor veel exposure bij deze belangrijke doelgroepen. De evenementen zorgden daarnaast voor een groot bereik op social media en de website.

Beurzen

In 2015 was Stibat aanwezig op twee beurzen: voor het eerst op de AutoRAI en voor de vierde keer op rij op de Huishoudbeurs. Het doel was de actie ‘Lege batterijen? Lever ze in en WIN!’ onder de aandacht te brengen en te zorgen dat consumenten batterijen inleverden. Via social media, de website en de nieuwsbrief van www.legebatterijen.nl waren bezoekers opgeroepen lege batterijen mee te nemen. Die oproep stond ook in de nieuwsbrief van de beurs, op de website van de beurs en de entreetickets.

Op de Huishoudbeurs zijn weer massaal batterijen ingeleverd, meer dan het jaar ervoor. Met de twee beurzen bereikten we in totaal meer dan 535 duizend bezoekers. Met de acties rondom de beurzen zamelden we daarnaast ruim 4 duizend kilogram batterijen in.

Via de website en social media hadden we een groot bereik.

Mailings

In 2015 verstuurde Stibat negen keer een mailing om consumenten te informeren over de werkzaamheden en campagnes van Stibat. Op 31 december 2015 stonden 221 duizend consumenten voor de mailing ingeschreven.

Stibat-promoteam in het winkelcentrum

Om consumenten te bereiken, was Stibat met een promoteam aanwezig in verschillende winkelcentra door het land. Het doel was extra bekendheid te geven aan de actie ‘Lege batterijen? Lever ze in en WIN!’ en te zorgen dat consumenten afgedankte batterijen inleveren. Consumenten uit de omgeving brachten we op de hoogte via social media en huis-aan-huisflyers. Ook stuurden we een persbericht naar de lokale kranten. Het promoteam van Stibat was te vinden in Rotterdam, Amstelveen, Utrecht, Lelystad, Venlo, Amsterdam, Wageningen en Enschede.

Jubileum

Stibat bestond in 2015 al weer twintig jaar! Voor alle belangrijke stakeholders, klanten en leveranciers gaven we een jubileumfeest, waarbij we de 2,5 miljardste batterij inzamelden. Voormalig minister prof. dr. J.M. Cramer mocht deze bijzondere batterij in het landelijke sorteercentrum in Lelystad innemen.

Batterij Bewaarbox

In 2015 introduceerde Stibat de Batterij Bewaarbox. Om te voorkomen dat lege batterijen door het huis slingeren of in de keukenla belanden, ontwikkelden wij de bewaarbox. Gebruikers hebben met de box nu één vaste verzamelplaats voor hun lege batterijen. De introductie was een groot succes. Stibat wil de bewaarbox in de toekomst via meerdere kanalen verspreiden, bijvoorbeeld via beurzen of winkelcentrumacties.

Piratenproject

In 2015 zag het Piratenproject het licht: vijftien studenten van verschillende opleidingen die tijdens verschillende brainstormsessies nieuwe en innovatieve inzameloplossingen bedachten voor specifieke markten. Ook adviseerden zij over de levensvatbaarheid van de nieuwe ideeën. Het doel is optimaal te (blijven) inspelen op de laatste ontwikkelingen binnen de ICT, technologie en economie.

WorldLoop

Sinds begin 2015 ondersteunt Stibat het initiatief van WorldLoop om ook in Afrika afgedankte batterijen op verantwoorde wijze te recyclen. Stibat werkt mee aan een project van de internationale non-profitorganisatie en helpt bij de inzameling, sortering en recycling. Het gaat specifiek om batterijen die bij de ontmanteling van elektrische apparaten vrijkomen, in vooral Kenia. Zo zette Stibat in 2015 haar expertise niet alleen in Nederland in, maar ook ver daarbuiten.

"Mensen informeren en enthousiast maken over de inzameling en recycling van batterijen. Dat is een taak van Stibat. En daar helpen wij graag bij! We gaan bijvoorbeeld naar evenementen, zoals de Huishoudbeurs en de AutoRAI. Of we organiseren een winkelcentrumactie. Dan roepen we mensen op om met hun lege batterijen naar het winkelcentrum te komen. In ruil daarvoor krijgen ze een mooie Batterij Bewaarbox en kunnen ze prijzen winnen. Ondertussen vertellen we iets over Stibat. We merken dat mensen dit soort activiteiten leuk vinden en dat de bekendheid van Stibat groeit. Daarom staan we ook dit jaar weer op allerlei evenementen. En natuurlijk in winkelcentra door het hele land."

Eefke Zoetmulder, managing partner bij Bureau JEZ